Vertrouwd kopen, biedt zekerheid!

Kleuren en patronen 

Kleuren hebben een grote betekenis voor een kleed. Van oudsher betekent bijvoorbeeld:

 

Het verven van de wol is een belangrijk aspect. De verfstoffen van Perzische kleden zijn meestal plantaardig. Uit alle onderdelen van de planten worden verfstoffen gehaald. Variërend van de bladeren tot de bloemen, de stengels, vruchten, wortels, schors, schillen en alles wat verder maar bruikbaar is.

  

De patronen hebben allemaal een symbolische betekenis. Meestal zijn het verwoordingen van het leven van alle dag. Het is het nooit voor 100% terug te leiden, aangezien de traditie van het knopen een mondeling doorgegeven geschiedenis kent.

Het bloemmotief (‘gol’) verwoordt vaak het leven, zoals het leven is de roos mooi, maar vol doornen. Is hij eenmaal geplukt, kwijnt hij weg en sterft af. Dit duidt op de vergankelijkheid van het leven.

Het bladmotief (‘boteh’) komt veel voor in gebedskleden. Aangezien het palmblad vroeger werd gedroogd voor inscriptiepapier voor gebeden lijkt dit een logische combinatie. Indien U zich echt wilt verdiepen in de patronen is het aanbevolen om een boek op het gebied van tapijten te lezen. Het is zeer zeker de moeite waard.

Mogelijk als reactie op het barre onherbergzame land, heeft het Perzische volk een ingeboren liefde voor patronen en kleuren. Veel hiervan zien we terug in de kleden.

Bij Nomadenkleden zijn de kleuren en patronen kenmerkend voor de verschillende stammen. De kleden vertellen veelal het reisverhaal van de Nomaden. Zij maken van oudsher kleine hoeveelheden verfstof voor wol, zodat er verschillende tinten in de kleuren komen en de achtergrondkleur nooit egaal is. Dit verschijnsel heet ‘abrasjk’.

Stedelijke kleden worden meestal in een atelier geknoopt. Deze kleden worden geknoopt aan de hand van een voorgeschreven nauwgezet patroon dat is ontworpen door professionele kunstenaars. Dit ontwerp wordt meestal door meerdere knopers gebruikt, die veelal de verleiding niet kunnen weerstaan om er een eigen invulling aan toe te voegen. Daardoor bestaan er kleden die veel op elkaar lijken, maar in detail verschillend zijn.

Er zijn ook tapijten die door knopers van een atelier thuis worden gemaakt. Deze zijn meestal zeer waardevol omdat ze met de hoge vaardigheid van atelierkleden zijn geknoopt, maar wel vanuit de eigen fantasie van de knoper.